Thursday, May 7, 2009



Harga: RM 23.00
Tebal: 224 mukasurat
Penerbit: Casa Publication


MUQADDIMAH

Sejarah adalah satu subjek yang amat perlu dipelajari oleh semua orang, tidak kira apa bidang pengkhususan mereka. Ini kerana pengetahuan sejarah banyak memberi panduan dan pengajaran kepada seseorang individu.

Sedar dengan kepentingan ini, saya cuba menyajikan salah satu sejarah peradaban unggul iaitu tamaddun Islam di Spanyol. Tamadun Islam di benua Eropah itu adalah penghubung antara kemajuan umat Islam dan kemajuan Eropah moden.

Sebenarnya keinginan untuk melahirkan buku ini tersemai semenjak saya menuntut di bumi Morocco lagi. Keinginan itu makin memuncak bila saya sempat menghabiskan cuti musim panas di negara Spanyol dan negara-negara Eopah lain. Melihat masjid Cordoba yang sudah di tukar kepada gereja membuatkan saya terpanggil untuk meriwayatkan pengalaman satu bangsa yang pernah menerajui dunia tetapi akhirnya tersungkur rebah. Mula timbul persoalan mengapa terjadinya peristiwa ngeri kejatuhan itu? Apakah ini satu hukum alam yang telah tertulis buat setiap bangsa? Apakah bangsa kita juga akan melalui liku-liku yang sama?

Buku ini diharap dapat menjawab beberapa persoalan yang diajukan walaupun bukan secara langsung. Mudah-mudahan sorotan ringkas tamaddun selama 800 tahun ini bukan sekadar sebuah cerita yang dikenang tetapi satu pengajaran yang berguna buat kita.

Saya mengambil peluang disini untuk menyapaikan setinggi-tinggi penghargaan kepada Akh Kamal dan beberapa individu yang tidak saya kenali kerana menyumbang bagi menerbitkan buku ini.

Saya berdoa semoga buku susulan yang memperincikan peristiwa-peristiwa penting yang tidak sempat di paparkan disini akan menyusul dengan segera.

Akhir sekali saya panjatkan kepada Allah Rabbul Jalil agar usaha yang sedikit ini diterima sebagai amal soleh yang menjadi dahan tempat berpaut pada hari dimana harta dan kuasa sudah tidak berguna.

Amin ya Rabbal alamin.

 

 Pendahuluan

Bab 1 : Sejarah Spanyol

Sejarah Semenanjung Spanyol

Keistimewaan Sejarah Spanyol

Keadaan Spanyol sebelum kedatangan Islam

Tujuan orang Islam ke Spanyol

Bab 2 : Islam di Spanyol

Penyebaran Islam

Mengkaji Keadaan sasaran

Perbukaan Bermula

Menyeberangi Selat

Kedatangan Musa bin Nusair ke Spanyol.

Musa dan tariq dipanggil oleh khalifah

Polemik 1 : Meminjam kapal dari Julian

Polemik 2 : Tariq membakar kapal perang

Polemik 3 : Islam tersebar dengan mata pedang

Bab 3: Zaman Pemerintahan Gabenor

Fasa-fasa pemerintahan

Fasa pertama pemerintahan gabenor

Gabenor semasa fasa pertamaa

Peristiwa penting fasa pertama : Peperangan b. Balat Syuhada’

Fasa kedua pemerintahan gabenor

Gabenor semasa fasa pertama

Peristiwa penting fasa kedua

Kelemahan Pemerintahan Gabenor

Bab 4 : Zaman pemerintahan Khalifah

Fasa pertama pemerintahan Khalifah

Abdul Rahman al-Dakhil

Hisyam bin Abdul Rahman

Al Hakam

Abdul Rahman II

Tanda-tanda kejatuhan

Abdul Rahman III

Fasa kedua pemerintahan Khalifah

AL-Hakam bin Abdul Rahman

Hisyam bin Al Hakam

Keluarga Amiriah

Kejatuhan pemerintahan Khalifah dan Amiriah

Bab 5:Zaman Kerajaan Wilayah

Keadaan Umat Islam

Kejatuhan Zaragosa

Kejatuhan Toledo

Kepungan di Sevillia

Sepanyol dan Kerajaan Murabitun

Peperangan Zallaqah

Sepanyol dan Kerajaan Muwahiddun

Peperangan Alarcos

Bermulanya Kejatuhan

Peperangan Iqab

Kejatuhan Cordoba

Kejatuhan Sevillia

Bab 6 : Kerajaan Granada

Muhammad I

Abu Abdillah Muhammad II

Spanyol dan Kerajaan Murinuyyun

Abu Abdillah Muhammad III

Raja-Raja Granada silih berganti

Faktor Kekuatan Negara Islam Granada

Kelemahan Kerajaan Kristian

Bantuan dari Negara-negara Islam

Pemimpin Islam berwibawa

Semangat jihad

Detik Kehancuran Granada

Fasa Pertama kehancuran

Perang saudara

Malaga di tawan musuhi

Menuju kehancuran

Fasa Kedua kehancuran

Usaha Terakhir

Perjanjian Penyerahan

Rakyat Granada menerima padah

Rahsia Kejayaan Islam

Bab 7 : Penutup



3 comments:

  1. saya sangat senang sangat membaca deskripsi dari buku-buku yang tuan tulis. Nanti bila saya ada waktu ke malaysia, saya akan beli buku-buku tersebyt, karena di Republik Riau, tak ada cawangan dari May Bank.
    Salam tahniah dari Kota Pekanbaru. Husnu Abadi, www.lautanmelaka.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. terima kasih, tuan hantar alamat dan saya hantar buku,bila2 bayar pun poleh.

    ReplyDelete
  3. Assalammualaikum tuan, saya amat meminati sejarah andalus dan ingin mendalaminya, bagaimanakah saya mendapatkan buku2 tuan? Saya boleh dihubungi pada maklumat berikut 0136019251@0196456142(Sdr. Aman), saya ucapakn terima kasih dan mohon respon daripd pihak tuan

    ReplyDelete